Min digitala oas där jag kan fundera, filosofera, grubbla, räkna, värdera, analysera, sammanställa, svära, rasa, jubla, skratta, gråta, fantisera, drömma, spekulera och lära mig mer om de två fotbollslag som berör mig allra mest...

tisdag 14 september 2010

Reklam på arenan

Igår kom jag lite tidigt till arenan så innan jag stack in i LS-baren för en styrketår passade jag på att titta lite på reklamen inne på arenan. Vi plockar fram kulramen och räknar lite...



Vid releasefesten för Glenn No 5 tidigare i somras berättade Kent Olsson att man delar in reklamen på arenan i tre nivåer:
  • Nivå 1 är den reklam som står nere vid planen
  • Nivå 2 är reklamen på nedre etage
  • Nivå 3 är reklamen på övre etage

Jag passade på att räkna lite och fick ihop siffrorna i nedanstående tabell. Uthyrningen är 100%-ig på nivå 1, mycket hög på nivå 2 men på nivå 3 gapar många tomma luckor. De poster som är markerade med kursiv stil i tabellen antar jag ingår i det allsvenska tv-avtalet och således inte är något som arenaägaren kan sälja. Om jag har räknat rätt så har alltså arenaägaren, eller en eventuell clean court hyresgäst, möjlighet att sälja 39 reklamplatser på nivå 2 och 32 reklamplatser på nivå 3.







Så hur mycket kan då en reklamplats vara värd för 15 allsvenska blåvita matcher plus eventuella cupmatcher under en säsong? Jag har absolut ingen aning men det hindrar mig inte från att försöka mig på en gissning. Nivå 3 verkar ju ha platser som är större till formatet men mindre attraktiva medan nivå 2 är mer attraktiva men mindre till storleken. Dessutom tror jag arenareklam är ett lite omodernt reklammedia som inte tilltalar företag särskilt mycket idag.

Utifrån detta så uppskattar jag att en reklamplats kan vara värd maximalt 20 tkr per säsong, dvs totalt 1,4 Mkr per år för alla 71 uthyrningsbara platser. Om man antar att arenaägaren vill ha 25% av denna summa som utökad hyra (GUAB har ju lyckats ganska dåligt med att hyra ut dessa reklamplatser själva så de kan inte begära särskilt mycket mer) så borde det finnas en potentiell vinstmöjlighet på drygt 1 Mkr vid clean court om Blåvitt lyckas sälja ut alla platser. Som minimum måste man dock hyra ut 18 platser för att betala den utökade hyran, först därefter gör man vinst.

Tacksam på all form av feedback på de uppskattade siffror jag använder.

7 kommentarer:

  1. Intressant!

    Det kanske är så att vissa företag anser att de reklamplatserna är omoderna, men det måste fortfarande finnas företag som värderar att få sina produkter/namn visade där. Vet inte om jag köper så där rakt av att reklamplatsvärdet skulle vara så mycket sämre än andra vanlia reklamplatser.

    Har du nån kännedom om värdet av andra typer av reklamplatser eller varför väljer du just 20t per säsong? Jag som är totalt okunnig skulle ju inte se skillnad på om värdet istället var 2t eller 200t, för att dina beräkningar ska ha lite mer substans skulle man vilja höra lite mer detaljer kring din gissning av värdet.

    /Dunderdan

    SvaraRadera
  2. Dunderdan:
    När det gäller prisnivån jämförde jag lite med vad annonsutrymme kostar i i Göteborgs-Posten (se länk nedan). I G-P når man drygt 500000 personer vid ett tillfälle, på Gamla Ullevi når man ca 200 000 blåvita besökare uppdelat på 15 tillfällen. Jag har även via jobbet stött på en del annonsförsäljare som försökt sälja in annonsutrymme i fackpress.

    Men visst är det en gissning från min sida, det skulle även kunna vara 15 tkr eller 25 tkr men jag tror jag ligger i rätt härad. Här får gärna någon annan som kan annonsbranschen sticka hål på mina illusioner... :-)

    http://info.gp.se/polopoly_fs/1.11888!/gp_prislista_11mars_2010_web_skarp.pdf

    SvaraRadera
  3. Nja det är ju såklart inte helt enkelt.

    Oftast så ingår reklamplatsen i ett paket med plats i en loge, x antal biljetter osv. Sen är det inte samma pris på alla platser i samma nivå, dyrast bakom mål och billigare utåt sen är det en förhandling med varje företag.

    SvaraRadera
  4. Är lite tveksam till att det skulle ses som något "omodernt" att ha reklam på fotbollsarenor. Det är bara att ta en titt på arenorna under VM, EM osv. Visst är det mycket mer publik (framför tv:n) då men det är de största företagen i världen och de borde veta vad de sysslar med. Detsamma gäller all reklam i busskurer, utmed vägar osv. Det är väl ungefär samma sorts reklam och inte har jag sett någon kalla den omodern? När det gäller prisnivåer har jag inte en aning. Där kan du ha rätt eller helt fel och jag skulle inte ha en aning =) Joaz Crus

    SvaraRadera
  5. Joaz:
    I busskurer och på andra platser i stadsmiljön byts ju reklamen ut varje vecka och budskapen är mer aktuella och tydliga för en viss produkt, tjänst etc.

    På Gamla Ullevi är det mest tråkiga gråa företagsnamn på reklamskyltarna då platsen inte lämpar sig klämkäcka aktuella budskap för en specifik produkt. Dels är det för långt avstånd till skylten och dels har man som regel samma skylt uppe under hela säsongen.

    Tittar man även på företagen som syns så är det en hel del stadsägda företag som Göteborg Energi, Higab, Göteborg & Co (säkert tvingade att köpa reklamplats) plus en del byggbolag (t ex Peab) och andra fastighetsbolag (t ex Wallenstam). M a o ganska få branscher som tycker det är sexigt att annonsera på en fotbollsarena.

    Det enda som skiljer sig är naturligtvis på TV-sidan av arenan. Oavsett om det är VM, EM eller allsvensk match så lockar det något fler företag att vilja synas i rutan, särskilt på den rörliga reklamskärmen. Men även där satsar numera företagen på andra forum, t ex att få sin företagslogga att synas i tv innan match (presenteras i samarbete med) eller på olika reklamprylar som är kopplade till evenemanget.

    SvaraRadera
  6. Frölunda Indians redovisar följande prislista. Kan ge en hint om vart det ligger, även om antalet matcher och exponering skiljer sig åt. Den är inte helt komplett men orkar inte leta upp den heller :)

    http://www.frolundaindians.com/sv/partners/exponeringsmojligheter/ovrigt/

    SvaraRadera
  7. Anonym 06:53

    Tack, den var mycket intressant! 30 tkr tar Indians för en reklamplats nere vid rinkside och då har de aningen fler matcher än oss (minst 30 hemmamatcher?).

    De 20 tkr som jag gissade på för Gamla Ullevi är kanske aningen högt för bara 15 matcher...?

    SvaraRadera