Min digitala oas där jag kan fundera, filosofera, grubbla, räkna, värdera, analysera, sammanställa, svära, rasa, jubla, skratta, gråta, fantisera, drömma, spekulera och lära mig mer om de två fotbollslag som berör mig allra mest...

fredag 12 augusti 2011

Prata med oss, Blåvitt

Så här i silly season tider kan man studera olika föreningars mediestrategi när man presenterar sina olika transfers. Gemensamt för de flesta föreningar idag är att man vill synas i media och att man gärna regisserar denna föreställning via en presskonferens, både när man genomför större köp och försäljningar av spelare. Några föreningar sänder även dessa presskonferensen live via webb-TV.

Kontrasten är slående mot Blåvitt som kör sin tyst-som-en-mussla strategi där Håkan Milds Ingen kommentar eller Vi följer många intressanta spelare är det enda som kommer ut innan en ny spelare presenteras utan förvarning via ett inlägg på hemsidan. Tyvärr lite trist och andefattigt för hängivna fans som behöver all tröst och framtidshopp man kan få under ett sportsligt mediokert år.

För att nyansera bilden lite kring Blåvitts arbete med media - visst har Tobbe genomfört en kontraktspåskrift via film och visst har Håkan berättat lite om sina visioner i en film och visst har Kent Olsson och Jonas Olsson träffat fansen för lite småprat men det känns bara som engångshändelser. Vi har även en fin och väl uppdaterad hemsida samt en facebooksida men där känns det ofta som att föreningen pratar TILL fansen, inte MED oss.

Vill se mer av detta. Gärna i webb-TV också.











Det jag saknar mest i Blåvitts mediaarbete just nu är:
  • att föreningen använder sig av presskonferenser för sällan. Att inte ta chansen till extra publicitet när vi värvade Philip Haglund var svagt och jag tycker en presskonferens borde vara standard när vi värvar en ny spelare till A-laget. Fan, man behöver inte klättra upp med nyförvärvet på Storans tak, det räcker att man sätter sig vid ett bord och berättar för oss fans varför vi har värvat just denna spelare, vad han ska bidra med, när vi ska börja vinna matcher igen och när vi kommer att vinna nästa SM-guld.
  • att föreningen inte i förväg påannonserar lite spektakulära medieaktiviteter och därmed skapar ett ökat intresse. När det gäller de få presskonferenser vi håller så går kallelse endast ut till media men inget läggs ut i förväg på hemsidan för oss vanliga dödliga - varför bjöd man t ex inte in fler i höstas till presskonferensen när man presenterade ett så spännande projekt som den nya Kamratgården? Om Tobbe ska skriva på ett kontrakt i en film så kan man väl dagen innan lägga ut en liten teaser på hemsidan att något speciellt ska hända vid en viss tidpunkt dagen därpå?
  • att föreningen inte använder sig av webb-TV för direktsändning av presskonferenser vid intressanta händelser - t ex nya spelare, en ny Kamratgård, ny stjärnsponsor, konceptet med Kamratstenen etc.
  • fler årliga supporterträffar där ordförande, sportchef och tränare turas om att delta och delar med sig av sina tankar och idéer kring föreningen. Jag tror alla vi som var med på releasefesten för Glenn No 5 förra året tyckte Jonas och Kents närvaro var riktigt bra och att de båda bidrog till en öppen och informativ diskussion.

2 kommentarer:

  1. Håller med om den stora bilden. Grundproblemet är väl Håkan som person kan jag tycka, han är ingen kommunikatör direkt, men just därför skulle åtgärder likt de du listar kunna vara ett sätt för föreningen att hjälpa till att kommunicera den sportsliga delen.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet. Har länge irriterat mig på just detta. Ett bra exempel är, som du nämner, värvningen av Philip Haglund. Det enda man gick ut med var att han skall tillföra energi. Men det måste ju finnas mycket andra saker som ligger till grund för värvningen. Jag kan tycka att klubben inte förstår supportrarnas behov av information/kommunikation. Det handlar inte bara om att gå på match och stötta sitt lag utan även om allt runt omkring, hur man tänker, hur man ser på nuläge, vilka förändringar man vill göra, vilka strategier som finns, målsättningar..., you name it.. Många suppportrar har ett stort kunnande om taktiska dispositioner och fotboll över huvudtaget, dessa blåvita supportrar är frustrerade och svältfödda.

    SvaraRadera