Min digitala oas där jag kan fundera, filosofera, grubbla, räkna, värdera, analysera, sammanställa, svära, rasa, jubla, skratta, gråta, fantisera, drömma, spekulera och lära mig mer om de två fotbollslag som berör mig allra mest...

fredag 16 augusti 2013

Välkomna Ehrenborg

Idag meddelade Blåvitt att man har fått in Ehrenborg som huvudsponsor t o m 2016. De kommer nu att ta den lediga sponsorplatsen på den nedre delen av ryggen på matchtröjan.


Med Ehrenborgs inträde så ser den blåvita sponsorgruppen som finns på matchtröjan ut så här:
  • Prioritet Finans - avtal t o m 2014
  • Adidas - avtal t o m 2015
  • Intersport - avtal t o m 2015
  • SEFA - avtal t o m 2015
  • KIA - avtal t o m 2013
  • SKF - vet ej avtalstid
  • GP Batteries - vet ej avtalstid 
  • Ehrenborg - avtal t o m 2016
Dagens "värvning" är återigen ett styrkebesked från den blåvita försäljningsavdelningen som nu lyckats fylla den sista lediga platsen på matchtröjan. Visserligen finns det fortfarande en plats ledig på byxornas baksida men det råder lite delade meningar om vad den platsen har för sponsorvärde.

Nästa utmaning för försäljningsavdelningen blir att arbeta med KIA-avtalet som ju går ut efter den här säsongen. Jag tycker KIA har varit en bra sponsor som det vore intressant att fortsätta samarbetet med. Eller finns det möjligtvis någon lokal biltillverkare som kanske har vaknat till liv igen när det gäller fotbollssponsring...?

4 kommentarer:

  1. På tal om fantastiska styrkebesked, drar Elfsborg från lilla Borås med en tiondel så många invånare som Göteborg fortfarande in mer än oss? Som Sveriges populäraste idrottslag alla kategorier borde vi vara ledande på alla områden och utklassa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under 2012 hade Elfsborg 38 mkr i sponsorintäkter medan Blåvitt hade 35 mkr så gapet är inte så stort.

      I detta får man väga in att Ellos har clean court på sin arena och disponerar t ex alla reklamrättigheter och alla loger på arenan vilket ger högre intäkter. Jag tror Blåvitt endast har tillgång till sex av Gamla Ullevis loger, resten hyrs ut via arenaägaren.

      Sedan tillkommer den klassiska klyschan att Ellos är en ensam spelare på sin marknad medan Blåvitt får slåss med andra aktörer som Indians, superettanklubbarna, handboll mm. Två av våra huvudsponsorer, Sefa och Ehrenborg, lägger ju t ex en del av sin sponsorbudget på Gais.

      Men visst finns det potential för Blåvitts sponsorintäkter att öka ytterligare och inom något år borde man ha gått om Ellos.

      Radera
  2. För ett par år sedan gjorde Svenskafans en intervju med Seppo, där diskussionen bland annat rörde sponsring. Sammanfattningsvis verkar det som att IFK ligger ganska bra till vad det gäller stora sponsorer (de du nämner), men att det går betydligt trögare vad det gäller mindre sponsorer. Är det någon som har koll på om det senare har förbättrats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev lite om de mindre sponsorerna i mitten av juli i det här inlägget: http://bluewhitelilywhite.blogspot.se/2013/07/en-stabil-sponsorgrupp.html

      Det skedde en viss förbättring mellan 2011 och 2012 men fortfarande finns det potential att utveckla samarbetet med de mindre sponsorerna. Det är väl dock i denna kategori som man har hårdast konkurrens från de andra fotbollslagen och idrotterna som finns i Göteborg.

      Radera