Min digitala oas där jag kan fundera, filosofera, grubbla, räkna, värdera, analysera, sammanställa, svära, rasa, jubla, skratta, gråta, fantisera, drömma, spekulera och lära mig mer om de två fotbollslag som berör mig allra mest...

lördag 30 november 2013

Omtag kring arenakostnader

Enligt dagens GP så finns det nu ett förslag till hur Clean Court skulle kunna införas på Gamla Ullevi under 2015. Detta är naturligtvis goda nyheter för Blåvitt som i artikeln uppges kunna göra en årlig vinst på 2-3 mkr på detta framöver.

I den här artikeln återkommer uppgiften om att klubbarna idag endast betalar en rörlig hyra som är 2 kr per åskådare. Det är en siffra som har nämnt vid flera andra tillfällen de senaste åren men den är så löjligt låg att jag har svårt att tro på den. Det skulle ju betyda att Blåvitt bara betalar drygt 20 tkr per match eller ca 350 tkr per år i arenahyra (173 000 åskådare under 2013) och det låter orimligt lågt. Jag har haft bilden att den här rörliga hyran även kompletteras med en fast hyra men har haft svårt att hitta sifferuppgifter som bekräftar detta - det enda som har angetts tidigare är att de sex loger som Blåvitt hyr på arenan betalas separat.

Jag har tidigare antagit att Blåvitt har arenakostnader på ca 5-6 mkr per år men det inser jag nu är för högt. Samtidigt så har jag svårt att förlika mig med tanken att de bara skulle vara 350 tkr per år eftersom det känns för lågt:
  • Gamla Ullevi AB har årligen drygt 14 mkr i intäkter från reklam, loger, uthyrning av arenan, officiella partners etc. Att den största och viktigaste hyresgästen bara skulle betala 350 tkr av dessa intäkter känns väldigt lågt.
  • Blåvitt har årliga matchkostnader på 11-12 mkr i sin årsredovisning och detta är en post som tog ett skutt upp med ca 3 mkr när man 2009 flyttade till den nya arenan och sedan stannade på denna högre nivå. Att endast 350 tkr i denna post skulle vara arenahyra känns också väldigt lågt. Visserligen kostar det årliga säkerhetsarbetet vid hemmamatcherna 3-4 mkr och visst kostar bortamatcherna en del (resor och hotell) men jag får ändå inte ihop det.
Suck, jag kommer att behöva göra ett rejält omtag kring arenakostnaderna för att lista ut hur mycket som Blåvitt egentligen betalar per match på Gamla Ullevi.

7 kommentarer:

  1. Du har självfallet rätt i din syn på arenakostnader. Jämförelser kan göras med de klubbar som själva äger sina arenor, tex Malmö, Kalmar och Elfsborg. De ligger mycket högre än 350 kkr. De är ju i och för sig ensamma klubbar på sina arenor, för Ullevi behöver man även tänka in GAIS och ÖIS. Men de håller/höll till i Superettan och hade väsentligt lägre publiksiffror. I övrigt hur många andra evenemang har det varit på Ullevi? Kanske det klarnar när nya årsredovisningar kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla Ullevis årsredovisningar för de senaste fyra åren är tyvärr ganska intetsägande, de specificerar inte intäkterna alls utan redovisar bara en klumpsumma. :(

      Radera
    2. Fast i noterna specificerar de lite mer. För 2011 är det:
      uthyrning av arena 650 tkr
      reklam, loger mm 10 283 tkr
      osv
      650 tkr är 2 kr/åskådare skulle jag tro. Den största delen är reklamskyltar och loger. Sen tillkommer även intäkter från deras biljettförsäljning och uthyrning av lokaler. Troligtvis är blåvitts matcher den största anledningen till att företag köper loger och sponsorplats och med en större fast del skulle IFK själva kunna ta del av dessa intäkter som Öis och Gais åker snålskjuts på.

      Radera
    3. Jag har alltid trott att "Uthyrning av arena" är när man hyr ut extra till t ex Gothia Cups finaldagar eller till sommarens konsert. Eller nu i vinter till puckeymatchen.

      När det gäller landslagets och alliansklubbarnas användande så har jag trott att det ingår i den stora posten "reklam, loger OFFICIELLA PARTNERS och leverantörer".

      Rätt eller fel? Gamla Ullevis årsredovisning är inte lätt att tyda. ;-)

      Radera
  2. Officiella partners är större sponsorer. http://www.gamlaullevi.se/partners/officiell-arenapartner/
    2011 var antalet besökare 305 000 och uthyrningsintäkterna 650 000 så det korrelerar inte helt med 2 kr/åskådare. Kanske betalade Gothia lite mer i hyra i utbyte mot att deras sponsorer fick plats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att vi leker pausunderhållningen Blindbocken när vi försöker gissa oss fram till vad posterna i GUAB´s årsredovisning står för. Du har nog rätt i några av dina antaganden och kan kvittera ut ett presentkort från Intersport eller en resa till Danmark. Jag hoppas att jag åtminstone har samlat ihop till ett presentkort från Intersport. :-)

      Radera
    2. Jag tror jag slog in den gula bollen och kan kvittera ut en tusenlapp nästa gång vi ses. :-)

      Radera