Min digitala oas där jag kan fundera, filosofera, grubbla, räkna, värdera, analysera, sammanställa, svära, rasa, jubla, skratta, gråta, fantisera, drömma, spekulera och lära mig mer om de två fotbollslag som berör mig allra mest...

onsdag 19 mars 2014

Kan man paketera om stjärnsponsoravtalet?

Idag har vår solstråle Nils Wiberg varit i media igen och beklagat sig över att han inte får insyn i rekryteringen av ny sportchef. Klubbdirektör Martin Kurzwelly har i ovanligt tydliga och skarpa ordalag replikerat och sagt att vi är en förening som styrs av medlemmar, demokratiskt och sedan bestämmer styrelsen. Vi har en dialog med våra partners men ingen partner talar om vad vi ska göra och vad vi inte ska göra!

Prioritet Finans är som bekant inne på sitt sista år som stjärnsponsor och det pågår just nu diskussioner om en eventuell förlängning. Mycket av det som sägs kan vara utspel i en förhandlingssituation där båda parter vill markera. Samtidigt så är det inte första gången som Nisse är ute i media och skaffar sig uppmärksamhet på Blåvitts bekostnad och det är frågan hur länge föreningen kan stå ut med en så pass nyckfull sponsor.

En fråga man kan ställa sig är om det skulle gå att dela upp det attraktiva stjärnsponsorpaketet på flera huvudsponsorer för att minska dominansen hos en enskild sponsor? Tottenham gjorde det med framgång häromåret när man fördelade ligamatcherna och cupmatcherna på två tröjsponsorer och fick in mer pengar sammanlagt den vägen. På så sätt skulle Blåvitt kunna bli mindre sårbara och inte ha alla ägg i samma korg.



Som det är just nu så får Prioritet Finans bland annat följande exponering av sitt stjärnsponsoravtal (kan säkert finnas något mer som jag har missat):
  • Logotyp i stort tryck på matchtröjan mitt över magen.
  • Logotyp i litet tryck på matchtröjan högt upp mot halsen på både framsida och baksida.
  • Stor exponering på Blåvitts träningskläder där man nästan är ensam sponsor.
  • Ensam sponsorexponering i samband med presskonferenser som på bilden ovan.
  • Ensam sponsorexponering på Blåvitts matchbuss.
  • Reklamfilm på Gamla Ullevis storbildsskärmar i samband med varje match.
  • Regelbunden samtalstid med media om ditten och datten...

Min fundering är om ovanstående skulle kunna paketeras om och t ex fördelas på två huvudsponsorer som går in med hälften var (ca 4 mkr) av vad Prioritet betalar idag (ca 8 mkr)? Jag är inte säker på om det finns pengar och intresse i svensk fotbollssponsring för en sådan lösning men visst är tanken lite lockande?

6 kommentarer:

  1. Hade jag placerat 12 millar i ett företag så nog skulle jag vilja ha lite inflytande.
    Förstår han på sätt och vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inga 12 millar i avtalet.
      Och även om jag kan förstå att Nisse försöker testa gränserna så har jag ingen acceptans för hans krav...det finns en tydlig gräns var en sponsors inflytande tar slut. Martin Kurzwelly uttryckte sig mycket bra idag!

      Radera
  2. Jasså Jake. Hur många miljoner är det då?

    SvaraRadera
  3. http://www.idrottensaffarer.se/sponsring/2011/03/blavitts-nya-huvudsponsor-petar-ica

    SvaraRadera
  4. Den artikeln är ju gammal. Googla mer så hittar du annat, bl a när Blåvitt själva säger att det är lägre. Kollar man på årsredovisningen är det dessutom ganska lätt att se att det inte kan vara 12 mkr.

    SvaraRadera