Min digitala oas där jag kan fundera, filosofera, grubbla, räkna, värdera, analysera, sammanställa, svära, rasa, jubla, skratta, gråta, fantisera, drömma, spekulera och lära mig mer om de två fotbollslag som berör mig allra mest...

måndag 23 augusti 2010

Konsten att krama pengar ur en tröja

Att Tottenhams ordförande Daniel Levy är en slug och hård affärsman har visat sig i många transferaffärer genom åren och det är heller ingen slump att Tottenham är en av de ekonomiskt mest välskötta klubbarna i Premier League som levererar vinst varje år.

När det gamla avtalet med tröjsponsorn Mansion gick ut i somras kom det tidigt signaler att Tottenham satte en hög prislapp på sin tröja för att sluta ett nytt avtal. Förhandlingar pågick en bra bit in på sommaren med olika aktörer tills klubben i mitten av juli presenterade mjukvaruföretaget Autonomy som sin tröjsponsor, men bara för ligamatcherna. Först i mitten av augusti kom det andra steget i processen när specialistbanken Investec presenterades som klubbens tröjsponsor i alla cupmatcher (europacuper, FA-cupen och Ligacupen).



Har då Tottenham gjort en bra affär? Ja, det får man nog säga att de har. Det gamla fyraåriga avtalet med Mansion var värt £34 miljoner, dvs £8,5 per år. Det nya avtalet med Autonomy är värt £10 miljoner per år och avtalet med Investec är värt ca £2,5 miljoner per år, totalt £12,5 miljoner per år. Dessutom ryktas det finnas en hel del prestations- och placeringsbonusar i båda avtalen.

Bäst i klassen är man dock inte. Totalt har Premier League-klubbarna tröjavtal som är värda närmare £100 miljoner tillsammans men spridningen är verkligen stor. Från Liverpool och Manchester United i topp med tröjavtal värda £20 miljoner per år till lilla Blackpool vars avtal är värt ynka £0,5 miljoner per år. Tottenham ligger bra till totalt sätt och det som krävs för att få upp nivån ytterligare är nog en längre sammanhängande period som topplag i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar