Min digitala oas där jag kan fundera, filosofera, grubbla, räkna, värdera, analysera, sammanställa, svära, rasa, jubla, skratta, gråta, fantisera, drömma, spekulera och lära mig mer om de två fotbollslag som berör mig allra mest...

måndag 10 februari 2014

Ovanligt tyst i år

Den blåvita årskortförsäljningen för 2014 har verkligen tappat tempo de senaste veckorna. Från att ha varit på en andra plats efter 2010 års försäljning så har man nu blivit omsprungna av 2012 och snart även av 2009. Jag har ju tidigare funderat kring faktorer som sportslig framgång och unik produkt som förutsättningar för en hög årskortsförsäljning. Idag funderar jag även över hur mycket exponeringen påverkar eftersom Blåvitt i år har placerat sig i mer eller mindre frivillig medieskugga gentemot fansen under hela försäsongen.


Att laget åker på utlandsläger i januari är naturligtvis viktigt för säsongsuppbyggnaden men i år har rapporteringen varit ovanligt knapphändig från dessa läger. Den officiella hemsidan började bra under det första lägret men tappade tempo under veckans gång och från det andra lägret var bevakningen också begränsad. Ingen av de större supportersidorna Alltid Blåvitt eller Baraben hade möjlighet att bevaka något av lägren vilket minskade supporterperspektivet en hel del, även om de här killarna förtjänar en eloge för sitt engagemang. I år fick man dessutom hålla till godo med en rumänsk stream för att följa träningsmatcherna medan man i fjol kunde följa Copa del Sol på TV4 Sport och det har säkert påverkat hur många fans som har haft möjlighet att se sitt kära lag träningsspela.

Även nu i februari är den blåvita synligheten ganska begränsad med endast en träningsmatch på hemmaplan jämfört med tre matcher i fjol. Det känns som att det är en medveten strategi från föreningens sida att inte ha så många försäsongsmatcher på hemmaplan i år, kanske för att bygga upp ett rejält sug inför cupmatcherna i mars. Jag kan inte bedöma om det är rätt eller fel ur ett helhetsperspektiv men det ser inte ut att gynna årskortförsäljningen i alla fall.

Till slut måste man naturligtvis nämna tystnaden kring spelartruppen där trovärdiga rykten om nyförvärv har varit begränsade under hela försäsongen och näst intill obefintliga de senaste två veckorna. Även om det är en styrka för en organisation att det inte läcker ut oönskad information så får man inte bortse ifrån hur mycket försäsongen handlar om förväntningar, förhoppningar och drömmar för fansen. Det krävs någon form av regelbunden tillförsel av information & kommunikation för att hålla liv i alla dessa känslor och därmed även få fansen att köpa sina biljetter och årskort.

3 kommentarer:

  1. Hej Jakebox !
    Min kommentar har inte ett dugg med din artikel att göra. Utan jag tar mig friheten att skriva några rader om IFK.s huvudsponsor Prioritet Finans.
    Som bekant är vi inne på sista året på nuvarande avtal. Kommer det att förlängas ? Nisse Wiberg på PF såg ju alla tre Spanien-matcherna på plats. Kombinerade förstås med semester. Säger ändå något om hans intresse och sympatier för Blåvitt. Såg också på Twitter att rektor Cecilia Andersson lagt ut en bild på det pågående nybygget av Änglagården. Där ju Änglagårdsskolan och IFK:s ungdomsakademi skall husera framöver. Ett mycket spännande projekt. beläget i Kviberg. På fotot syns en stor reklamskylt med Prioritet Finans, som ju är medfinansiär i SEFA Byggs stora projekt. Ett samarbete som kanske har tillkommit tack vare Blåvitts sponsorgrupp. Jag skriver kanske, för jag vet inte om det är så.
    Idag läste jag i tidningen att Nisse eventuellt är på gång att inleda sponsorsamarbete med Djurgården Fotboll.
    Förmodligen, om det är sant, ett tecken på att det är en bra affär, för Prioritet Finans, att synas och få uppmärksamhet i samarbete med en fotbollsklubb
    Som du själv har skrivit så är ju detta, huvudsponsor, avtal mycket viktigt för IFK. Vi behöver de pengarna som en viktig bas för verksamheten de kommande åren. Och blir kanske också avgörande för vilka spelare vi kan värva i år.
    Med vänlig hälsning Bothvid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg också Wibergs intresse för Djurgården och totalt sett så plöjer Prioritet in ganska mycket pengar i olika idrottsklubbar. Att Wiberg vill maximera företagets exponering är naturligt men frågan är vilken som är den bästa vägen för honom att nå dit:
      1. För de pengar som han betalar Blåvitt som stjärnsponsor så skulle han istället kunna köpa tröjplats på 3-4 andra fotbollslag = bredare exponering.
      2. För de pengar som han betalar Blåvitt som stjärnsponsor kan han unna sig en viss frispråkighet och löpsedelsutrymme i media utan att föreningen "har råd" att be honom hålla käften = djupare exponering.

      Wiberg har ju redan öppnat för en förlängning av sponsoravtalet med Blåvitt men det kan bli en segdragen förhandling där han vill maximera nyttan. Jag hoppas att Blåvitt är så pass strategiskt kloka att man redan nu börjar utvärdera marknaden efter alternativa sponsorer för just nu har man nog ett förhandlingsunderläge gentemot Wiberg.

      Att Prioritet gick in i Änglagårdshallen visar på ett idrottsengagemang men säkerligen finns det även ekonomiska motiv att köpa in sig i fastigheter.

      Radera
    2. Kurzwelly tror att man kan komma i mål med Prioritet redan under februari enligt GP. Väldigt bra i så fall.

      Radera